• Er zijn inmiddels 6 maanden verstreken, de hoogste tijd voor een terugblik op de afgelopen periode.
    Het is een periode geweest waarin veel is gebeurd maar ook veel werk is verzet. Dit werk is misschien niet direct voor iedereen zichtbaar maar zal uiteindelijk wel ten goede komen aan ieder lid van de vereniging. Waar ben ik dan de afgelopen tijd voornamelijk mee bezig geweest en wat waren hierin de overwegingen? In deze keuzes neem ik jullie graag in het kort mee.

    Toen ik binnen kwam bij SV Zwolle lag de focus voornamelijk op het vraagstuk vrijwilligersbeleid.
    In het kort ‘Hoe kunnen wij ons vrijwilligersbeleid optimaliseren zodat wij iedereen bereiken en kunnen inzetten?’. Wanneer je de boeken er op naslaat een relatief simpele vraag met tal van mogelijkheden. Als vereniging moet je er voor zorgen dat je iedereen bereikt en voldoende draagvlak hebt, wanneer je deze twee aspecten weet te realiseren komt het vrijwilligerswerk vanzelf goed. Wat de boeken hier echter vergeten is dat je te maken hebt met een vereniging. Elke vereniging is anders, heeft een eigen identiteit en nog belangrijker heeft eigen leden rond lopen. Dit laatste aspect ‘de leden’ is dan ook het vertrekpunt geworden voor de analyse van de huidige situatie binnen de vereniging. Hier hebben wij voor gekozen omdat de huidige leden ons dierbaar zijn en het (voetballend) plezier wat zij hebben voor ons voorop staat. De analyse die na 2 maanden op tafel kwam maakte een hoop duidelijk. Wat wij hier hebben is een hele leuke, gemoedelijke vereniging waarin een groot aantal mensen keihard werken. Waar het gevaar ligt binnen de vereniging is de communicatie en duidelijkheid betreffend de algemene gang van zaken. Het is van essentieel belang dat iedereen binnen de vereniging hier van op de hoogte is en er naar handelt. Wanneer dit nog niet volledig is gerealiseerd kan dit zorgen voor onduidelijkheid en irritatie. Vooral dit laatste is iets wat wij willen voorkomen binnen de vereniging.

    Maar hoe maken wij dit nu beter? En hoe zorgen wij er voor dat wij iedereen kunnen bereiken in zijn of haar kracht? Dit waren de twee vraagstukken waar ik vervolgens mee aan de slag ben gegaan. Er zijn tal van opties maar deze opties moeten natuurlijk wel aansluiten bij onze vereniging. Uiteindelijk zijn wij tot de conclusie gekomen dat communicatie de sleutel vormt binnen de vereniging. Er heerst al een gezellige en toegankelijke sfeer, dus zaak is nu dat wij er voor zorgen dat deze sfeer wordt ondersteund door duidelijkheid. Vanuit hier zijn ontwikkelingen ingezet die gedurende de zomerstop vorm zullen krijgen. Een tipje van de sluier? Lees het stuk een nieuwe start, hierin zal ik vertellen over de nieuwe website, vernieuwde app en de vernieuwde aanpak van vrijwilligerswerk die per volgend seizoen gerealiseerd gaat worden.

    Dit is echter niet het geen waar wij willen stoppen, dit is het punt waarop we doorzetten en SV Zwolle weer volledig op de kaart zetten. De zaterdagpromotie actie zal worden doorgezet, er zal uitgebreid gefocust worden op de sponsoring, vrijwilligers en het optimaliseren van de bezettingsgraad van onze accommodatie. Wij willen zo veel mogelijk mensen, voetballend en niet voetballend betrekken bij deze mooie vereniging, en de mensen die zich inzetten voor de vereniging belonen.

    Pjotr Bijsterbosch
    Verenigingsmanager SV Zwolle