• De eerste wedstrijd van dit nieuwe seizoen was voor jo19/1 een bekerwedstrijd. Het enthousiasme was op de heenweg voelbaar; na weken van niet-spelen (èn trainen…) mochten ze weer ‘de wei’ in. Maar uit in Stonecity, op Sportpark De Nieuwe Gagels, maakte de SV een niet al te povere indruk.

De Gele Kanaries – déze zaterdagmiddag gecoacht door Erik Assen – moesten erg aan elkaar wennen. Automatismen waren in het spel niet te bespeuren. Ergo: van enige fysieke opbouw was ook geen sprake. Veel spelers kregen in de tweede helft kramp in hun lange ledematen en vroegen sommige spelers om een wissel. Gelukkig kon het team rekenen op vier dispensatie spelers. Hún ervaring was min-of-meer merkbaar in de zin van organiseren en controleren.

De eerste 45 minuten verliepen bij lange na niet zoals gewenst. Met een drietal tegendoelpunten en een hoop gebek en gescheld op elkaar strompelde jo19/1 door de eerste helt. En onze SV was niet eens zoveel slechter dan haar tegenstander. Een jammerlijk eigen doelpunt van Sam Blom en een slechte terugspeelbal van Matthias Meupelenberg waarbij de keeper ook niet verschoond was van een blunder, deed de teller op 2-0 zetten. Uit een doodspel moment – een corner – wist Matthias Meupelenberg zijn eerder gemaakte misser goed te maken door de bal binnen te koppen: 2-1. Een derde tegentreffer deden de junioren toch met een ruime achterstand de kleedkamer in gaan.

Met een bekertje ranja in de hand hoorden de spelers de volgende feiten van de stand-in coach Assen aan: ‘laat de bal het werk doen’ en ‘geen gemekker op elkaar; dat is alleen maar negatieve energie!’. Maar Assen vertelde de jeugd ook om te genieten van het spel. Er waren spelers die niet of nauwelijks getraind hadden. Genieten stond boven het winnen van deze pot.

De tweede helft stond in schril contrast met de eerste. De rappe Quinten Hooi kreeg het op zijn heupen. Na enkele malen goed te zijn aangespeeld door het middenveld liep de score in Zwols voordeel op: 3-2 en 3-3. De hoop op een gelijk spel of een eventuele overwinning werd direct de kop in gedrukt door VV Steenwijk: 4-3. Toch kwam SV Zwolle wéér langszij en wist ook nog de winnende te maken: 4-5.

Een wedstrijd met twee kanten. Een wedstrijd met rafelrandjes (lees: gebek onderling) die – mijn inziens – goed op te lossen zijn. Een mooie taak voor de nieuwe captain van jo19/1: Shivan Chadha.

Tekst en foto's: Martijn Meupelenberg