• SV Zwolle heeft de gang naar boven nog niet gevonden. In Lochem werd er alweer de zesde nederlaag van het seizoen geleden. Het enige doelpunt van Anne Nijland was uiteindelijk te mager om de twee treffers van Ruben Boonk te maskeren. Door de 2-1 nederlaag staan de Zwollenaren nu onder de streep. Aankomende zondag komt rode lantaarndrager KCVO naar de provinciehoofdstad. Eerder deze week kunnen de Pierikers hun zinnen verzetten als er in de districtsbeker tegen SV Epe aangetreden wordt.

Oefenmeester Joshua Nijlant kon ook tegen Lochem niet over een fitte selectie beschikken. Desondanks kwamen de bezoekers goed uit de startblokken in het grauwe Achterhoekse decor. Angelo Kisjes kwam oog-in-oog met de Lochemse sluitpost maar wist het net niet te vinden. Een zeldzaamheid voor de normaliter bijzonder koele afmaker.

Na een afwachtende openingsfase kroop de thuisploeg steeds meer uit haar schulp. De middenmotor kent ook nog geen geweldig seizoen, maar kan rekenen op de nodige aanvallende kwaliteit. Na een kwart wedstrijd werd Boonk vrijgespeeld op de linkerflank. Met een karakteristieke actie kwam hij naar binnen en schoot hard raak met zijn favoriete rechtervoet. De Zwollenaren konden moeilijk vat krijgen op dit handelsmerk van de Achterhoekse topschutter.

SV Zwolle creƫerde niet heel veel in Lochem. Ook na de thee was het lastig voetballen op de gladde Lochemse akker. Toch was het in een spaarzame aanval wel direct raak. Kisjes leverde een perfecte voorzet af, die door Nijland fraai werd binnengewerkt. De goaltjesdief was vaak onzichtbaar, maar timede zijn loopactie uitermate fraai en trakteerde SV Zwolle op de gelijkmaker.

De 1-1 was een welkome opsteker voor de Zwollenaren in deze moeilijke tijden. Toch was het positieve gevoel snel weer verdwenen toen Boonk zijn score van deze middag verdubbelde. Was het een overtreding of gewoon te slap uitverdedigen? Het resultaat was echter dat de bal voor de voeten van de Lochemse aanvaller belandde en hij de eindstand twintig minuten voor tijd op het bord bracht.

De Zwolse bezoekers gingen natuurlijk op zoek naar een hernieuwde gelijkmaker, maar kwamen ook meermaals goed weg. Door de falende afwerking van de thuisploeg bleef de Zwolse hoop intact. Anne Nijland en Harry Auke Venema roken nog aan een gelijkmaker. Ook Ruben Klinkenberg was dichtbij met een schot uit de tweede lijn, maar moest zijn meerdere erkennen aan de Lochemse goalie.

Uiteindelijk veranderde er niets meer aan de stand en gingen de Zwollenaren wederom met lege handen huiswaarts. Het seizoen kent nog achttien wedstrijden en is dus nog uitermate lang. Er is dus nog geen enkele reden tot paniek. Hoewel de Zwollenaren in Lochem niet haar beste gezicht lieten zien en op weinig aanspraak maakten, zijn de verschillen op het scorebord telkens minimaal. De wind gaat ongetwijfeld weer in de Zwolse zeilen blazen. Aankomende dinsdag dus eerst een uitstapje in de beker alvorens de belangrijke confrontatie met KCVO zondag op de planning staat.