• SV Zwolle

• In 1912 wordt de voetbalvereniging "VIOS" opgericht, een voorloper van SV Zwolle.
    De voetbalvereniging "VIOS" wordt in 1924 weer opgeheven.

De voetbalvereniging "VIOS" wordt in juni 1926 opgevolgd door de Rooms Katholieke voetbalvereniging "SWIFT".

In 1930 moet de naam "SWIFT", in verband met de registratie in de grote bond, worden veranderd. De nieuwe naam luidt: "R.K.S.C Zwolle".

Op 22 april 1969 wordt de naam gewijzigd in SV Zwolle.

Eerste elftal
    Het eerste senioren elftal van SV Zwolle heeft voornamelijk in de derde en vierde klasse van de KNVB regio Zwolle (later District Oost) gespeeld.

Hoogtepunten
    In 1962 werd na een, inmiddels legendarisch, gevecht met BVC '12 uit Beek promotie afgedwongen naar de derde klasse KNVB. Beide clubs waren gelijk geƫindigd in de nacompetitie die toen nog door de verschillende kampioenen moest worden gespeeld. Een beslissingswedstrijd in Twello op het terrein van V & K moest de beslissing brengen. Met duizenden toeschouwers werd het een bloedstollende wedstrijd die, na verlenging, eindigde in een gelijkspel: 2-2. Een 2e beslissende wedstrijd een week later (in juli; R.K.S.C. en BVC waren de enige ploegen in Nederland die nog voetbalden) moest op hetzelfde veld in Twello worden gespeeld. R.K.S.C. trok uiteindelijk aan het langste einde en promoveerde na verlenging naar de derde klasse KNVB.

SV Zwolle werd in april 1987 kampioen, hetgeen (opnieuw) promotie betekende naar de 3e klasse van de KNVB. Tijdens de twee daaropvolgende seizoenen werd bijna promotie naar de tweede klasse afgedwongen.

In de derde klasse werd in 1991 een plaats in de nacompetitie behaald. Op het veld van de Zweef in Nijverdal werd uiteindelijk pas in de finale verloren van Emos uit Enschede (2-0). Het jaar erop werd de competitie beĆ«indigd met evenveel punten als Columbia uit Apeldoorn. Een beslissingswedstrijd in Epe was noodzakelijk. Voor ca. 3000 toeschouwers ging SV Zwolle met 2-1 onderuit. Doordat SV Zwolle twee periodetitels op zak had en Columbia als periodekampioen reeds gepromoveerd was mocht SV Zwolle in de herkansing de finale spelen op het veld van De Zweef in Nijverdal. Tegenstander was Enschedese Boys. Na een 2-0 voorsprong bij rust kwam SV Zwolle na rust achter te staan met 3-2. Uiteindelijk maakte Berrie Diender, vlak voor tijd, de verdiende 3-3. Een week later werd op hetzelfde veld de wedstrijd herhaald. SV Zwolle bleef uiteindelijk met lege handen staan. Enschedese Boys kreeg vlak voor tijd een strafschop werd toegekend: 1-0. Enschedese Boys promoveerde.

Ook op 18 april 1999 werd het eerste elftal SV Zwolle, toen met een 0-3 overwinning op en in Lettele het kampioenschap in de 4e klasse H werd behaald. Het voorlaatste kampioenschap werd behaald op 30 april 2006. Er werd met 0-1 gewonnen van Heeten. In het seizoen 2015-2016 werd SV Zwolle kampioen. In de voorlaatste wedstrijd werd door een 2-3 zege bij SV Dalfsen de titel gepakt.

Beroemde namen
    Beroemde namen van voetballers uit het verleden zijn o.a. Bertus van Putten, naar wie een toernooi is vernoemd en Adrie Daenen.

Voetballers van SV Zwolle die betaald voetbal hebben gespeeld zijn o.a.: Hennie Hendriksen, Coen van Vilsteren, Jan Wieger Vellinga, Ron Jans en Martin Reynders.

Bekende kaderleden waren o.a. Frater Gerold en B. Hollegien.

Zwolse Voetbalhistorie
    Zwollenaar Gerjos Weelink is bezig om van alle Zwolse amateurclubs een overzicht te maken van eindstanden en topscorersranglijsten. Klik hier voor het overzicht van SV Zwolle.